Inclusief werven

Datum: 28 januari 2025

Wat is inclusief werven?

Inclusief werven is het werven van personeel op een manier die niemand uitsluit. In je communicatie naar de arbeidsmarkt maak je geen gebruik van bedoelde- en onbedoelde vooroordelen, stereotiepe formuleringen en aannames. Belangrijk bij het inclusief werven is ook dat je als werkgever verder kijkt dan de profielen die jij herkent binnen je organisatie. Zo kun je uit een veel grotere vijver vissen, wordt jouw bedrijf inclusiever en zorg je dat de juiste persoon op de juiste plek terechtkomt.

Inclusief werven begint bij je vacaturetekst

In veel gevallen is de vacaturetekst de eerste indruk die potentiële werknemers hebben van jouw bedrijf. De manier waarop de tekst is geschreven geeft mensen direct een beeld van de werkplek die jij ze biedt. Daarnaast heeft de manier waarop vacatureteksten zijn opgesteld invloed op welke personen zullen reageren. En om zeker te weten dat je de meest geschikte kandidaat vindt, wil je een zo groot mogelijke groep bereiken. Daarom geven je we enkele tips:

  • De optie om te solliciteren zonder cv verlaagt de drempel voor mensen met ‘een gat in hun cv’ of mensen met weinig werkervaring.
  • Kijk kritisch naar het functieprofiel van een vacature. Mochten mensen niet alle eigenschappen kunnen afvinken, zullen zij minder snel solliciteren. Leg daarom meer de focus op competenties en potentie. Wat is er nog te leren binnen het bedrijf?
  • Beschrijf geen karaktereigenschappen, maar het gewenste gedrag.
  • Vermeld arbeidsvoorwaarden die voor sommige doelgroepen extra aantrekkelijk zijn, zoals opleidingsbudget, flexibele werkuren of sportfaciliteiten.
  • Stel geen eisen die eigenlijk overbodig zijn. Vraag je af welke onzichtbare eisen jij in je vacature hebt staan. Deze zijn voor jezelf lastiger te ontdekken. Laat je vacatureteksten altijd doorlezen door een derde partij.

Profileer je als inclusieve werkgever

Alles wat je in de vacaturetekst noemt moet in de praktijk worden gebracht. Zorg dus dat je niet alleen extern uitdraagt dat je een inclusieve werkgever bent, maar zet je intern ook daadwerkelijk in voor een inclusieve werkvloer. Er zijn verschillende manieren waarop je potentiële nieuwe werknemers kunt laten zien dat inclusie belangrijk is voor jouw organisatie. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Zorg ervoor dat het beeldmateriaal in vacatures en op de website verschillende mensen en verschillende werkzaamheden toont.
  • Benoem op de vacaturepagina expliciet dat je organisatie streeft naar diversiteit.
  • Plaats een vacature op je site die uitnodigt voor een open gesprek, in plaats van voor een specifieke functie.