“Het past niet helemaal dus hoe kun je het passend maken?”

WSP als vraagbaak voor het tewerkstellen van Oekraïense vluchtelingen

Naam: Robin Visser
Bedrijf: Raaak Personeel
Sector: Zakelijke dienstverlening
Dienst: Sociaal ondernemen

“Het past niet helemaal dus hoe kun je het passend maken?”

WSP als vraagbaak voor het tewerkstellen van Oekraïense vluchtelingen

Voor het laatste deel van het drieluik over Oekraïense medewerkers, zitten we om tafel met Robin Visser, Talent manager bij Raaak Personeel , Marie-Louise Schoenmakers, HR manager bij Dutch Bakery, Jorien Dumoulin, accountmanager bedrijven bij Gemeente Waalwijk en Yoeri Pennings, accountmanager werkgeversdienstverlening van WSP Midden-Brabant. Marie-Louise is heel tevreden over de Oekraïense medewerkers bij Dutch Bakery: “Ze zijn heel gemotiveerd, hebben een goede arbeidsethos en een positieve houding. Ze zien het werk, zijn netjes en altijd op tijd.”

Arbeidsethos

Robin van Raaak Personeel vult aan dat ze liever 60 uur willen werken dan 40. De Oekraïense medewerkers zijn bij Dutch Bakery gestart met heel veel plezier, het is lekker vlot gegaan. Dutch Bakery en Raaak hadden elkaar snel gevonden. Robin: “We moesten veel documenten in orde maken, maar dat schrikt ons niet af.” Yoeri: “De bureaus waarmee we in deze situatie samenwerken waren al bekend en we hebben er goede ervaringen mee.”

“De bureaus waarmee we in deze situatie samenwerken waren al bekend en we hebben er goede ervaringen mee.”
– Yoeri Pennings, WSP-adviseur

WSP-adviseur Yoeri Pennings

Worstenbroodje

Dutch Bakery is een industriële bakkerij waar worstenbroodjes, saucijzenbroodjes en meer producten voor de afbakmarkt worden gemaakt. Klokhuis heeft bij Dutch Bakery gefilmd hoe een worstenbroodje wordt gemaakt. Omdat het repeterend werk is, wordt ervoor gezorgd dat medewerkers regelmatig van plaats wisselen.

Taalbarrière

Robin geeft aan dat het handig is dat één van de Oekraïense dames Engels spreekt. Marie-Louise geeft aan dat ze, afhankelijk van waar uit Oekraïne ze vandaan komen, wel Pools begrijpen. Dutch Bakery heeft een aantal Poolse collega’s die ze het een en ander kan uitleggen. Onderling wordt Engels gesproken en als een medewerker dat niet spreekt, werkt Dutch Bakery volgens het ‘kijk-maar-mee-principe’. Als er problemen zijn, wordt er een tolk ingeschakeld. Marie-Louise: “Een echt gesprek kun je niet voeren met behulp van Google Translate.” En men is het erover eens dat Oekraïners over het algemeen vrij koeltjes en afstandelijk zijn.

“Het is maatwerk. Het past niet helemaal dus je kijkt hoe je het passend kunt maken.”
– Robin Visser, Talent manager bij Raaak Personeel

Gewoon doorbikkelen

Behalve de taal en het arbeidsethos, is er nog een groot verschil tussen Oekraïne en Nederland. Marie-Louise: “Een Oekraïense medewerker bleek rugklachten te hebben. In Oekraïne meld je zoiets niet aan je baas, want het is je eigen probleem en niet dat van de baas.” Robin vertelt dat de zoon van een Oekraïense medewerker aangaf dat zijn moeder last had van haar rug, maar zij bikkelt gewoon door.

“In Oekraïne meld je jouw problemen niet bij de baas, want die zijn jouw probleem, niet de zijne. Een Oekraïense medewerker met rugklachten bikkelde maar door.”
– Robin Visser, Talent manager bij Raaak Personeel

Robin Visser, Talent manager bij Raaak Personeel

Zomaar terug naar huis?

Marie-Louise weet dat de meeste Oekraïense vluchtelingen naar huis willen als de oorlog voorbij is. Ze aarzelen soms met het ondertekenen van hun contract, omdat ze vaak niet weten of ze zomaar kunnen stoppen, maar dat is juist het voordeel van uitzendwerk. Robin heeft ondervonden dat de thuissituatie een gevoelig onderwerp is. Een Oekraïense man volgt een taalcursus en gaat zijn rijbewijs halen. Hij wil niet terug omdat hij zijn land corrupt vindt en wil met zijn gezin hier gaan wonen. Yoeri van WSP Midden-Brabant weet dat Oekraïense vluchtelingen in Nederland bescherming krijgen door de Richtlijn Tijdelijke Bescherming van de Europese Unie. Eventueel toekomstige regelgeving is momenteel nog niet duidelijk.

“Oekraïners weten soms niet of ze zomaar kunnen stoppen met het werk als de oorlog voorbij is en ze naar huis willen, maar dat is juist het voordeel van uitzendwerk.”
– Marie-Louise Schoenmakers, HR-manager bij Dutch Bakery

Werk brengt afleiding

Marie-Louise weet hoe belangrijk het is om te werken: “Werk brengt ritme en dagbesteding , het brengt afleiding.” Yoeri vult aan dat hij een paar keer in de opvanglocatie is geweest: “Ondanks dat iedereen zijn best doet, word je echt niet gelukkig van daar de hele dag zijn.”

WSP als vraagbaakEen andere barrière blijkt het openen van een bankrekening te zijn. Het leefgeld krijgen ze op een betaalkaart, dus geen lopende rekening. De rol van WSP is om vragen van uitzendbureaus op te pakken, bijvoorbeeld over een bankrekeningnummer voor het salaris. Dat is een steeds terugkerend probleem. Sommige banken zijn daar verder mee, zoals de Rabobank, die de regels heeft versoepeld. Yoeri van WSP: “Je kunt het zo gek niet bedenken, de vragen die ik krijg en uitzoek. Ik bel met het ministerie en heb alle Nederlandse banken al aan de lijn gehad. Soms stokt het omdat het nog niet kan.” Jorien waardeert deze rol van WSP: “Als wij vragen hebben, kunnen we die bij WSP neerleggen.”

“Als wij vragen hebben, kunnen we die bij WSP neerleggen.”
– Jorien Dumoulin, accountmanager bedrijven bij gemeente Waalwijk

Jorien Dumoulin, accountmanager bedrijven bij gemeente Waalwijk

De kandidaat centraal

Jorien van gemeente Waalwijk heeft onderzoek gedaan naar geschikte uitzendbureaus om Oekraïners te werk te stellen. Welk bureau kent een diversiteit aan vacatures en kijkt vanuit de kandidaat? Raaak Personeel heeft als slogan ‘Bij ons staat de kandidaat centraal’ en Jorien kwam er algauw achter dat dit niet gelogen is. Jorien: “Tegen mij werd gezegd: ‘Ja maar, Jorien, nu heb je maar één uitzendbureau geselecteerd.’ Daarop antwoordde ik dat ik de Oekraïense vluchtelingen niet naar tien bureaus kan sturen. Door het vanuit één bureau te organiseren krijgen zij alle aandacht en begeleiding die zij nodig hebben. In Waalwijk zijn ongeveer 70 vluchtelingen, waarvan we er 30 in beeld hebben die willen werken.” Yoeri: “In Tilburg gaan we richting 500 Oekraïense vluchtelingen.” Robin: “We hebben Raaak Talent opgericht voor kandidaten waarvoor we een stap extra zetten om een plaatsing te regelen. Ik voel me heel verantwoordelijk en ga met ze mee op pad.” Jorien vult aan dat de gemeente een tolk regelt die fulltime tot de beschikking van Raaak staat. Jorien: “Je doet wat je kunt om het te regelen.”

“Ik voel me heel verantwoordelijk en ga met mijn mensen mee op pad. Ik krijg energie van de meer intensieve begeleiding.”
– Robin Visser, Talent manager bij Raaak Personeel

Mensen met wat meer bagage

Het lijstje met bedrijven waar Oekraïense mensen kunnen gaan werken, is niet lang. Veel ondernemers zeggen ‘laat maar komen’, maar op het moment dat het zover is, blijkt er van alles bij te komen kijken en haken ze toch af. Marie-Louise waardeert de extra stappen van Robin: “Dat is de toegevoegde waarde van Robin. Hij doet de moeite om mensen mee te nemen, te begeleiden in het voortraject en mee te gaan naar de rondleiding bij Dutch Bakery.” Robin reageert: “Het is super dankbaar werk. Ik krijg energie van de meer intensieve begeleiding.” Jorien: “Ik vind het echt mooi van Marie-Louise dat ze mensen een kans geeft. Er staan mensen op de werkvloer met wat meer bagage, dat moet je willen en kunnen.” Robin: “Het is maatwerk. Het past niet helemaal dus je kijkt hoe je het passend kunt maken.”

“De Oekraïense medewerkers zijn heel gemotiveerd, hebben een goede arbeidsethos en een positieve houding. Ze zien het werk, zijn netjes en altijd op tijd.”
– Marie-Louise Schoenmakers, HR-manager bij Dutch Bakery

Marie-Louise Schoenmakers, HR-manager bij Dutch Bakery

Tekst: WSP Midden-Brabant
Fotografie: Buro Werktuig

WSP Midden-Brabant