Oekraïners aan het werk via 'sociale' uitzendbureaus

WSP als vraagbaak voor het tewerkstellen van Oekraïense vluchtelingen

Naam: Geert van der Werf
Bedrijf: Logistic Force
Sector: Logistiek
Dienst: Sociaal ondernemen

Handig gebruik maken van bestaande netwerken en uitzendbureaus met een sociaal karakter: zo draagt WerkgeversServicepunt (WSP) Midden-Brabant een steentje bij aan het tewerkstellen van Oekraïense vluchtelingen. WSP heeft vijf uitzendbureaus geselecteerd, waarvan bekend is dat ze een stapje extra zetten voor hun mensen. WSP-adviseur Yoeri Pennings: “De bureaus waarmee we in deze situatie samenwerken waren al bekend en we hebben er goede ervaringen mee.”

WSP Midden-Brabant heeft vanuit het rijk de opdracht om werkgevers te informeren, dus ook over de mogelijkheden rondom het inzetten van Oekraïners. Al gauw werd WSP overstelpt met vragen van werkgevers, maar de Oekraïense mensen zijn niet bekend in de Nederlandse systemen. Hun situatie is dus anders dan anders. Zo gauw ontstond het WSP WERKteam Oekraïne, dat ondersteunt bij het tewerkstellen van mensen uit Oekraïne. In dat WERKteam Oekraïne zitten WSP-adviseurs Bram Bressers, Marieke van Kempen, Silvia Bekkers en Yoeri Pennings, en Rudy Aerts, coördinator van het WERKteam.

Bram, Marieke en Yoeri gingen op bezoek bij de opvanglocaties en kwamen tot een manier om te helpen. Zij legden contact met vijf uitzendbureaus met een sociaal karakter. WSP-adviseur Marieke van Kempen: “Wij zien het voordeel van werken met uitzendbureaus omdat die het dichtst op de mensen zitten. Ze hebben ervaring met korte maar ook langere tijd werken bij een bedrijf. Hierdoor worden werkgevers ontzorgd.”

Drie van die vijf sociale uitzendbureaus zijn Match Support, Logistic Force en Raaak Personeel. Wij gingen op bezoek en vroegen hen het hemd van het lijf. Daarmee bestaat dit succesverhaal uit drie bijzondere verhalen met één rode draad: WSP Midden-Brabant coördineert en informeert werkgevers over werken met Oekraïense mensen via vijf sociale uitzendbureaus.

Wil je meer weten over wat er komt kijken bij het in dienst nemen van een Oekraïense vluchteling? Wij hebben het voor u op een rijtje gezet, inclusief handige websites met betrouwbare informatie.

 

SAMENVATTING Match Support en Steelframe

In de opvanglocatie liepen WSP-adviseurs Bram en Marieke de dames Maja en Aneta van uitzendbureau Match Support tegen het lijf. Ze wisselden telefoonnummers uit en nu prijkt dat telefoonnummer op een poster in de opvanglocatie. Match Support heeft al 20 Oekraïense mensen bemiddeld naar werk. Twee Oekraïense mannen zijn via Match Support in dienst bij Steelframe, waar ze bij Teun Dalmaijer in goede handen zijn. Teun ziet de talenten van zijn mensen en benut die. Tal van goede voorbeelden passeren de revue: hij koppelt een trage medewerker aan iemand die overloopt van energie, hij geeft iemand vrij die hij eigenlijk niet kan missen zodat diegene het contract van zijn nieuwe huis kan gaan tekenen (Teun: “hij doet echt zijn best voor ons, dus doe ik mijn best voor hem”), hij vertaalt met Google Translate een brief van de huisarts, stelt quizvragen om te checken of veiligheidsinstructies zijn begrepen, heeft altijd ijs klaarliggen in geval van verwondingen en organiseert een goed verzorgde barbecue in de zomer. Allemaal bewijzen dat Maja van Match Support haar werkgevers zorgvuldig uitkiest zodat ze goed met ze kan samenwerken en zeker weet dat haar mensen goed begeleid worden. Iets wat Marieke van WSP zeer waardeert. Match Support levert ondersteuning in het uitleggen van het HRM-stuk aan medewerkers, kan een vertaalbureau inschakelen en spreekt de medewerkers over hun ontwikkeling op het werk. Een schoolvoorbeeld van een sublieme samenwerking tussen werkgever en uitzendbureau. Teun is overtuigd: “Bijzondere mensen verdienen bijzondere kansen.”

Lees het volledige succesverhaal

SAMENVATTING Logistic Force en Valentyna

Via WSP-adviseur Bram bezocht Geert, regiodirecteur van uitzendbureau Logistic Force, de opvanglocatie. Daar ontmoette hij Valentyna, die meteen opviel omdat ze goed Engels spreekt. Valentyna wil graag werken, is open en behulpzaam. En Logistic Force zoekt mensen die willen helpen. Valentyna is in dienst bij Logistic Force, waar zij de spil is tussen Oekraïense mensen en het uitzendbureau. Via Logistic Force zijn al meer dan 40 Oekraïense mensen aan het werk. De logistiek branche leent zich hier goed voor, want diploma’s zijn vaak niet nodig en de taal vormt vaak geen barrière. Door deze lage drempel kunnen mensen snel geplaatst worden, zo stelt Marieke van WSP. Geert vertelt dat iedereen bij Logistic Force zich dagelijks maximaal inzet om de belofte “jouw betere baan” waar te maken. Bij Logistic Force krijgt iedereen oprecht aandacht en goede begeleiding. Logistic Force investeert in de ontwikkeling van hun uitzendkrachten. Alle collega’s hebben een paar mensen onder hun hoede voor wie ze een stapje extra zetten. Zelf is Geert daar het lichtende voorbeeld van. Een Oekraïense vrouw met drie kinderen, die zo aan het werk kon en het geld goed kon gebruiken, bleek niet te kunnen fietsen. In ieder vrij halfuurtje geeft Geert haar fietsles met een speciale oefenfiets . Geert: “Je weet niet altijd de geschiedenis van iemand, maar het minste wat je kunt doen is iemand op weg helpen.”

Lees het volledige succesverhaal

SAMENVATTING Raaak Personeel en Dutch Bakery

Bij Dutch Bakery zijn Oekraïense mensen in dienst via Robin van Raaak Personeel. Het uitzendbureau heeft Raaak Talent opgezet voor mensen die intensievere begeleiding nodig hebben. Jorien van gemeente Waalwijk selecteerde Raaak Personeel na onderzoek naar uitzendbureaus met een sociaal karakter. Deze keuze bleek een schot in de roos, want Robin zet zich vol in voor Oekraïense kandidaten: hij bereidt ze goed voor, gaat mee met de rondleiding en is altijd bereikbaar voor vragen. De taalbarrière, een ander arbeidsethos, de problemen rondom het openen van een bankrekening: het schrikt Raaak en Dutch Bakery niet af. Marie-Louise geeft aan dat één van de voordelen van werken met uitzendbureaus is dat Oekraïners snel terug kunnen als de oorlog voorbij is. Dat vinden zij belangrijk. Jorien en Robin zijn blij met Yoeri van WSP Midden-Brabant, omdat ze met alle vragen bij hem terechtkunnen. Yoeri: “Je kunt het zo gek niet bedenken of ik krijg er vragen over. Ik bel met het ministerie en heb alle Nederlandse banken al aan de lijn gehad.” Robin, Jorien, Marie-Louise en Yoeri zijn het erover eens dat je wel moet investeren in het in dienst nemen van Oekraïens vluchtelingen. Robin vat het mooi samen: “Het is maatwerk. Het past niet helemaal dus je kijkt hoe je het passend kunt maken.”

Lees het volledige succesverhaal

 

Lees hieronder het verhaal van Match Support en Steelframe

Lees hieronder het verhaal van Logistic Force

Lees hieronder het verhaal van Raaak Personeel en Dutch Bakery

 

Match Support en Steelframe B.V.

“Bijzondere mensen verdienen bijzondere kansen.”

Productieleider Teun Dalmaijer zet een stapje extra voor zijn mensen

Ze liepen elkaar toevallig tegen het lijf in de eerste opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen in het voormalige GGD-gebouw aan de Ringbaan West te Tilburg: Marieke van Kempen en Bram Bressers, accountmanagers bij WSP Midden-Brabant en Maja Antas en Aneta Hoogers van uitzendbureau Match Support. Telefoonnummers werden uitgewisseld en inmiddels zijn we een aantal succesvolle plaatsingen verder, onder andere bij Steelframe B.V..

We zitten aan tafel met Maja, Aneta, Teun en Marieke. Maja werkt al 20 jaar als intermediair en Match Support is haar bedrijf. Aneta is de ‘bedrijfspsycholoog’. Zij vraagt aan de mensen hoe het echt met ze gaat, waar ze mee zitten en wat zij voor hen kan doen. Zo kan iemand echt goed landen bij de opdrachtgever.

Aneta Hoogers, uitzendbureau Match Support

Zorgvuldig uitgekozen werkgevers

Teun Dalmaijer is productieleider bij Steelframe. Hij kent Maja al 15 jaar. Match Support bemiddelt en begeleidt zelfstandig wonende arbeidsmigranten, mensen die dus langere tijd in Nederland blijven. Veel mensen die via uitzendorganisaties zoals Match Support bij Steelframe kwamen werken, heeft Teun nu op contract in het eigen team zitten. Marieke van Kempen, accountmanager bij WSP, prijst dat Match Support haar opdrachtgevers zorgvuldig uitkiest. Zo kunnen ze uitgaan van goed werkgeverschap, perspectief en samenwerken in overleg. Maja: “Ik wil graag met Teun kunnen gaan zitten om te praten over de ontwikkeling van de mensen.”

“Als het hier bij Steelframe, een sociaal bedrijf, niet werkt, dan werkt het ergens anders ook niet.”
– Maja Antas, uitzendbureau Match Support

Talenten zien en benutten

Teun is dus productieleider bij Steelframe, maar hij is veel meer dan dat. Teun: “Het is een pittig baantje.” Bij Steelframe werken 26 mensen, onder wie 2 Oekraïners. Elke donderdag heeft Teun een inloopkwartiertje. De medewerkers hebben contact met Aneta en als er privéproblemen zijn pakt zij die samen met de medewerker op, maar Teun ziet de mensen dagelijks. Maja: “Een medewerker was bij een andere klant snel afgeleid en het boterde niet goed met de chef. Bij Steelframe ging het wel goed.” Teun ziet de talenten bij zijn mensen en benut die. Hij geeft ze eerlijke feedback, want soms heeft iemand een ander klimaat, met bijvoorbeeld meer duidelijkheid en sturing nodig. Maja: “Als het hier bij Steelframe, een sociaal bedrijf, niet werkt, dan werkt het ergens anders ook niet.”

De factor tijd

Soms is er in een bedrijf geen tijd om mensen te begeleiden; bij veel bedrijven is dat nu een probleem. Ze kampen met tekorten, dus het personeel heeft een hoge work load. Een bedrijf is dan heel blij met iemand, maar kan diegene niet begeleiden. Teun: “Tijd is een belangrijke factor bij het begeleiden van mensen. De begeleider kan zijn eigen werk niet doen. Vaak denken mensen: ‘ik heb het toch uitgelegd?’” Bij Steelframe hebben ze een assistent-productieleider in de persoon van Tomasz Pecela. Hij is een Poolse man die getrouwd was met een Oekraïense vrouw en beheerst de Oekraïense-taal goed, dus hij kan de twee Oekraïense medewerkers goed aansturen en ondersteunen.

“Voor ons is het makkelijk praten. Onze huizen zijn niet kapot gebombardeerd, onze familie is niet omgekomen in deze oorlog, onze mannen worden niet verplicht om te vechten voor hun land.”
– Teun Dalmaijer, Steelframe B.V.

Teun Dalmaijer, productieleider bij Steelframe B.V.

Wennen in multicultureel Nederland

Oekraïense mensen hebben echt tijd nodig om in Nederland te landen. De werkmentaliteit is in hun thuisland anders en ze zijn niet gewend aan een multiculturele samenleving. Marieke: “Oekraïne is een redelijk geïsoleerd land, voorheen althans, en had weinig connectie met het Westen.” Teun: “Het maakt nogal uit of iemand hier snel weg wil, terug naar Oekraïne bijvoorbeeld, of wil leren en investeren. Als Nederland bevalt, wil een medewerker misschien met zijn of haar gezin hier iets opbouwen. Teun: “Voor ons is het makkelijk praten. Onze huizen zijn niet kapot gebombardeerd, onze familie is niet omgekomen in deze oorlog, onze mannen worden niet verplicht om te vechten voor hun land.”

Een teken van vertrouwen

Match Support is gespecialiseerd in MKB en heeft nu 30 Oekraïense mensen te werk gesteld. Bij Steelframe zijn de mannen meteen goed geland. Maja en Aneta hebben ze leren kennen in de opvanglocatie en ze hadden meteen een klik met Tomasz van Steelframe. Teun stond voor ze open en ze hadden geen moeite met het werken in verschillende ploegen. Het is een teken van vertrouwen dat ze het niet erg vonden om op te splitsen, want de één begon ’s ochtends en de andere ’s middags. Match Support zorgde voor de fietsen en Maja stelt dat ze “best zelfstandig” zijn. Ze werken nu een aantal weken bij Steelframe. Oleksandr heeft zelfs al een vakantie aanvraag gedaan, een fenomeen wat helemaal nieuw was voor hem.

Teun in de bedrijfshal van Steelframe

Inzamelactie

De eerste opvanglocatie in de voormalige GGD aan de Ringbaan West te Tilburg is de plek waar Maja en Aneta van Match Support en Marieke van Kempen en Bram Bressers elkaar per toeval leerden kennen. De gemeente Tilburg had letterlijk net de sleutel gekregen van het voormalige GGD-gebouw en Maja en Aneta liepen daar al rond. Ze waren een inzamelingsactie gestart voor twee jonge Oekraïense zusjes die in een onveilige woonsituatie zaten. Ze hadden hele kille kamers gekregen, dus ze zamelden daarvoor spulletjes in. Ter plekke kwamen Marieke en Maja elkaar tegen en ze hebben meteen telefoonnummers uitgewisseld.

Posters in de opvanglocatie

Maja: “We hebben voor de Oekraïense  zusjes ook fietsen en werk geregeld.” Uit het starten van de inzamelingsactie blijkt de sociale insteek van Match Support. In de opvanglocatie hangen nu ook grote posters met de telefoonnummers van vijf uitzendbureaus met een sociaal karakter die de taal spreken en die Bram Bressers ook kent vanuit logistiek. Marieke: “De mensen in de opvanglocatie kunnen nu zelf bellen als ze aan het werk willen. Van de vijf uitzendbureaus op de poster weten we dat ze een stapje extra zetten voor hun mensen. Zo worden werkgevers zoals Teun van Steelframe ontzorgd.”

“Van de vijf uitzendbureaus op de poster weten we dat ze een stapje extra zetten voor hun mensen. Zo worden werkgevers zoals Teun van Steelframe ontzorgd.”
– Marieke van Kempen, WSP-adviseur

WSP-adviseur Marieke van Kempen

Contract in eigen taal

Uitzendbureaus hebben als voordeel dat ze goed werkgeverschap kunnen uitleggen aan hun werknemers: wat verwachten werkgevers, wat zit er in je loon, hoe is je loonstrook opgebouwd. “Kortom, het HRM-stuk, waar Teun ook goed in is onderlegd, maar dat geldt zeker niet voor alle werkgevers,” aldus Maja. Het uitleggen doet Match Support in verschillende talen, waarvoor ze samenwerken met een Pools vertaalbureau dat ook vertaling in het Oekraïens aanbiedt. Zo kunnen Oekraïense werknemers hun contract in hun eigen taal lezen en begrijpen, maar ook de veiligheidsinstructies en hygiëneregels goed lezen en begrijpen. Teun: “Ik vraag of ze het begrepen hebben en check dat met een quizvraag. We werken met grote machines dus de veiligheid is echt belangrijk.”

Verzorging en ondersteuning

Steelframe gaat goed om met kleine ongelukjes op de werkvloer. Zo hebben ze een goed gevulde EHBO-kast en een groot aantal goed opgeleide bhv’ers. Wanneer het nodig is, wordt de gewonde naar de spoedpost gebracht. De bhv’ers weten wat ze moeten doen. Maja vertelt dat sommige bedrijven met veel bombarie en formulieren hun veiligheidsbeleid presenteren, maar als het erop aankomt dan trekken ze hun handen ervan af. Bij Steelframe is er verzorging en ondersteuning.

“Ik wil dat mensen die hier werken zich veilig voelen, dat ze graag bij Steelframe B.V. werken en tevreden zijn.”
– Teun Dalmaijer, Steelframe

Bijzondere mensen verdienen bijzondere kansen

Steelframe is een sociaal bedrijf. Als je elkaar wilt helpen en begrip hebt voor elkaars problemen werkt dat beide kanten op. Medewerkers komen ook met problemen bij Teun die eigenlijk niet bij de werkgever thuishoren: dan gaat Teun met Google Translate een brief van de huisarts vertalen. Teun: “Ik wil dat mensen die hier werken zich veilig voelen, dat ze graag bij Steelframe B.V. werken en tevreden zijn.” Maja: “Teun, je bent veel te bescheiden.” Maja vertelt over een bijzondere dame, waarop Teun antwoordt: “Bijzondere mensen verdienen bijzondere kansen.”

“Bijzondere mensen verdienen bijzondere kansen.”
– Teun Dalmaijer, Steelframe

V.l.n.r. Aneta en Maja van Match Support, de Oekraïnse medewerker Vasili, Teun en Marieke

Voorbeelden van goed werkgeverschap

Soms werkt het als je een minder vlotte medewerker samen laat werken met een medewerker die overloopt van energie en enthousiasme. Teun: “Als de wil er is, dan stimuleren wij om door te gaan en geven we iemand een kans, of soms twee kansen.” Marieke beaamt: “Het gaat om motivatie.” En Maja voegt toe: “De trage medewerker heeft bij alle opdrachtgevers verzuimd, behalve bij Teun.” Teun vertelt ook over een medewerker die liet zien dat hij om 14.00 uur moest gaan tekenen voor zijn huis. Van Teun mocht hij gaan en de man was helemaal verbaasd. Teun: “Hij doet echt zijn best voor ons, dus doen wij ons best voor hem. We kunnen hem eigenlijk niet missen, maar zijn collega’s doen extra hun best om het mee op te vangen.”

“Als de wil er is, dan stimuleren wij om door te gaan en geven we iemand een kans, of soms twee kansen.”
– Teun Dalmaijer, Steelframe

Samen vissen en barbecueën

Bij Steelframe is iedereen volwaardig collega, of je er nou 1 dag of 1 jaar werkt. Steelframe organiseert visdagen op zaterdag, omdat samen vissen populair is in de streken waar de medewerkers vandaan komen. Ook belden ze een half jaar geleden naar Aneta met de vraag of zij wilde helpen een Poolse kerstlunch te organiseren. Samen kozen ze het menu en de medewerkers werden helemaal verwend. Op 15 juli organiseerde Steelframe een barbecue die werd verzorgd door Van Roessel uit Waalwijk. Dat is een mooie manier om samen de vakantie in te luiden.

 

Oekraïners op weg helpen, letterlijk en figuurlijk

Geert van Logistic Force geeft een Oekraïense vrouw fietsles zodat zij op haar werk kan komen

We zitten om tafel met Geert van der Werf, regiodirecteur bij Logistic Force en de Oekraïense Valentyna Karasova, junior bemiddelingscoördinator en spil tussen Logistic Force en Oekraïense mensen. Geert van Logistic Force kwam via WSP-adviseur Bram Bressers in de opvanglocatie, het voormalige GGD-gebouw aan de Ringbaan West in Tilburg. Valentyna viel meteen op omdat ze goed Engels spreekt. En ze zocht werk. Valentyna wil mensen helpen en Logistic Force heeft mensen nodig die anderen willen helpen.

Samenwerken met uitzendbureaus is logisch

Geert vindt het logisch dat WSP ervoor kiest om met een paar uitzendbureaus samen te werken rondom het tewerkstellen van Oekraïense mensen. Logisch, want een goede begeleiding van mensen en match met een bedrijf vraagt om intensieve samenwerking. Normaal gesproken werkt hij samen met WSP-adviseur Bram, zijn contactpersoon vanuit de sector logistiek. Geert heeft een goede connectie met Bram: als er iets is, dan belt hij hem. Nu werkt hij ook samen met Marieke van Kempen vanuit haar rol in het WSP WERKteam Oekraïne, dat ondersteunt bij het tewerkstellen van mensen uit Oekraïne.

“Valentyna viel meteen op omdat ze goed Engels spreekt. Ze wil mensen helpen en dat hebben we nodig bij Logistic Force.”
Geert van der Werf – regiodirecteur Logistic Force

Geert van der Werf, regiodirecteur van Logistic Force

Iedereen is zoekende

Iedereen is zoekende bij het tewerkstellen van Oekraïners. Geert heeft ook inspiratie en kennis gezocht bij andere locaties van Logistic Force in het land. Geert: “Het werken met Oekraïense vluchtelingen is voor iedereen nieuw, dus dan moet je juist samenwerken.” De Oekraïense mensen vragen op hun beurt van alles aan Valentyna. Zij is de spil tussen Logistic Force en de Oekraïense mensen in de opvanglocatie. Valentyna werkt voor Logistic Force in Tilburg, Breda en Den Bosch. Via WSP-adviseur Bram kwam Geert in de opvanglocatie, waar hij Valentyna ontmoette, die meteen opviel omdat ze goed Engels spreekt.

“Het werken met Oekraïense vluchtelingen is voor iedereen nieuw, dus dan moet je juist samenwerken.”
– Geert van der Werf – regiodirecteur Logistic Force

Valentyna

Valentyna komt uit een stadje in de buurt van Kiev en is hoog opgeleid als ingenieur in de voedingsindustrie. Ze had in Oekraïne een eigen zaak met haar man, waar zij samen vrouwenschoenen maakten en verkochten. Ook heeft ze in een callcenter gewerkt voor haar sociale contacten. Op 2 april 2022 is Valentyna in Nederland gekomen met haar zoon. Haar man is oké, hij is veilig maar moet in Oekraïne blijven. Zijn winkel kan weer open sinds de Russen weg zijn uit Kiev. Hoe het verloop van de oorlog zal zijn, is onzeker, maar Valentyna denkt dat ze hier blijft.

De Oekraïense Valentyna is junior bemiddelingscoördinator bij uitzendbureau Logistic Force

“Valentyna is open en sociaal. Ze maakt gemakkelijk contact.”
– Marieke van Kempen, WSP-adviseur

Gelukkiger

Marieke tegen Valentyna: “Je ziet er beter uit dan toen ik je voor het eerst ontmoette, je lijkt nu gelukkiger.” Valentyna zegt dat ze inderdaad minder gestrest is. In de opvanglocatie zijn de kinderen dol op haar. Als ze terugkomt van haar werk, rennen de kinderen met open armen op haar af om te knuffelen. Dat doet haar goed. Geert: “Valentyna wil graag mensen helpen en spreekt goed Engels.” Marieke vult aan: “Ze is open en sociaal en maakt gemakkelijk contact.”

Leuk werk

Valentyna werkt fulltime bij Logistic Force. De Oekraïners komen op kantoor voor een afspraak met haar. Vaak wordt Valentyna door iemand van Logistic Force opgehaald en thuisgebracht; bij mooi weer gaat ze op de fiets. Valentyna vindt het leuk om bij Logistic Force te werken. Ze vindt haar collega’s leuk, ze praat graag met mensen en houdt ook van het computerwerk. In de opvanglocatie werkt Valentyna ook in het weekend, zegt ze met een knipoog. Valentyna heeft een zoon van 15 jaar die werkt bij McDonalds, waar hij weinig salaris krijgt. Het scheelt dat ze geen zorgverzekering meer hoeven te betalen.

Behulpzaam

“Valentyna is heel behulpzaam in het zoeken van passend werk voor Oekraïners,” vertelt Geert. “Het is niet voor iedereen mogelijk, maar áls Oekraïense mensen aan het werk willen, dan helpt Logistic Force ze verder.” Via Logistic Force zijn nu (augustus 2022) ongeveer 40 Oekraïense mensen aan het werk in de regio en iedere week wordt die groep groter. Marieke: “WSP heeft posters opgehangen bij de opvanglocaties met de telefoonnummers van uitzendbureaus die aan WSP verbonden zijn. We willen geen wildgroei aan uitzendbureaus, want dan staat er steeds een ander busje bij de opvanglocatie. Dus we hebben er een paar uitgekozen. Hoe actiever ze zijn, hoe succesvoller.” Logistic Force heeft ook posters met het telefoonnummer van Valentyna opgehangen. Ze werd eerst ook buiten kantoortijden gebeld, maar dat gaat nu beter.

Fietsles

Logistic Force heeft fietsen beschikbaar voor hun uitzendkrachten, zodat zij op hun werk kunnen komen. Ook hebben zij een fiets die geschikt is om fietsles aan volwassenen te geven. Zo geeft Geert nu fietsles aan een Oekraïense vrouw, moeder van 3 kinderen, die graag wilde gaan werken omdat zij het geld goed kan gebruiken. Geert: “Toen ik hoorde dat zij er niet kon komen omdat zij niet kan fietsen, heb ik haar meteen uitgenodigd voor fietslessen op het parkeerterrein van Logistic Force.” Vanmorgen om 8 uur heeft hij haar opgehaald. Iedere keer als hij een half uurtje tijd heeft, geeft hij haar fietsles. Geert: “Je weet niet altijd de geschiedenis van iemand, maar het minste wat je kunt doen is iemand op weg helpen.”

“Vanuit WSP is het vooral het belangrijk dat uitzendbureaus een stapje extra doen en mensen goed behandelen.”
– Marieke van Kempen, WSP-adviseur

V.l.n.r. Geert van Logistic Force, WSP-adviseur Marieke en de Oekraïense Valentyna van Logistic Force

Logistiek: sector met een lage drempel

Geert: “Sommige mensen willen gewoon graag werken, ook al is dat niet binnen hun eigen professie. Via Logistic Force is een Oekraïense man die advocaat is, nu als transportplanner aan de slag.” Marieke herkent dit: “De logistiek branche is vrij laagdrempelig, want je kunt zonder specifiek diploma aan de slag. Vanwege de lage drempel kun je mensen snel plaatsen. De taal kan wel een probleem zijn. Valentyna spreekt heel goed Engels en dat is een groot voordeel.” In de zorg, de sector waarvoor Marieke accountmanager is, kun je iemand niet zomaar plaatsen, maar het logistieke vak kun je leren.

Iets overhebben voor mensen

Geert vertelt dat de medewerkers die bij Logistic Force werken, altijd een stapje extra willen doen voor hun uitzendkrachten en niet alleen op zoek gaan naar de best passende baan. Geert: “Het zit in onze bedrijfscultuur dat wij mensen gelijke kansen willen bieden en dat gaat verder dan een geschikte baan vinden. Het geeft veel voldoening als je op persoonlijk vlak iets extra’s kunt doen voor bijvoorbeeld mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Dat hoort erbij, je wilt iets extra’s doen.” Marieke: “Vanuit WSP is het vooral het belangrijk dat uitzendbureaus een stapje extra doen en mensen goed behandelen.”

“Je weet niet altijd de geschiedenis van iemand, maar het minste wat je kunt doen is iemand op weg helpen.”
– Geert van der Werf – regiodirecteur Logistic Force

 

“Het past niet helemaal dus hoe kun je het passend maken?”

WSP als vraagbaak voor het tewerkstellen van Oekraïense vluchtelingen

Voor het laatste deel van het drieluik over Oekraïense medewerkers, zitten we om tafel met Robin Visser, Talent manager bij Raaak Personeel , Marie-Louise Schoenmakers, HR manager bij Dutch Bakery, Jorien Dumoulin, accountmanager bedrijven bij Gemeente Waalwijk en Yoeri Pennings, accountmanager werkgeversdienstverlening van WSP Midden-Brabant. Marie-Louise is heel tevreden over de Oekraïense medewerkers bij Dutch Bakery: “Ze zijn heel gemotiveerd, hebben een goede arbeidsethos en een positieve houding. Ze zien het werk, zijn netjes en altijd op tijd.”

Arbeidsethos

Robin van Raaak Personeel vult aan dat ze liever 60 uur willen werken dan 40. De Oekraïense medewerkers zijn bij Dutch Bakery gestart met heel veel plezier, het is lekker vlot gegaan. Dutch Bakery en Raaak hadden elkaar snel gevonden. Robin: “We moesten veel documenten in orde maken, maar dat schrikt ons niet af.” Yoeri: “De bureaus waarmee we in deze situatie samenwerken waren al bekend en we hebben er goede ervaringen mee.”

“De bureaus waarmee we in deze situatie samenwerken waren al bekend en we hebben er goede ervaringen mee.”
– Yoeri Pennings, WSP-adviseur

WSP-adviseur Yoeri Pennings

Worstenbroodje

Dutch Bakery is een industriële bakkerij waar worstenbroodjes, saucijzenbroodjes en meer producten voor de afbakmarkt worden gemaakt. Klokhuis heeft bij Dutch Bakery gefilmd hoe een worstenbroodje wordt gemaakt. Omdat het repeterend werk is, wordt ervoor gezorgd dat medewerkers regelmatig van plaats wisselen.

Taalbarrière

Robin geeft aan dat het handig is dat één van de Oekraïense dames Engels spreekt. Marie-Louise geeft aan dat ze, afhankelijk van waar uit Oekraïne ze vandaan komen, wel Pools begrijpen. Dutch Bakery heeft een aantal Poolse collega’s die ze het een en ander kan uitleggen. Onderling wordt Engels gesproken en als een medewerker dat niet spreekt, werkt Dutch Bakery volgens het ‘kijk-maar-mee-principe’. Als er problemen zijn, wordt er een tolk ingeschakeld. Marie-Louise: “Een echt gesprek kun je niet voeren met behulp van Google Translate.” En men is het erover eens dat Oekraïners over het algemeen vrij koeltjes en afstandelijk zijn.

“Het is maatwerk. Het past niet helemaal dus je kijkt hoe je het passend kunt maken.”
– Robin Visser, Talent manager bij Raaak Personeel

Gewoon doorbikkelen

Behalve de taal en het arbeidsethos, is er nog een groot verschil tussen Oekraïne en Nederland. Marie-Louise: “Een Oekraïense medewerker bleek rugklachten te hebben. In Oekraïne meld je zoiets niet aan je baas, want het is je eigen probleem en niet dat van de baas.” Robin vertelt dat de zoon van een Oekraïense medewerker aangaf dat zijn moeder last had van haar rug, maar zij bikkelt gewoon door.

“In Oekraïne meld je jouw problemen niet bij de baas, want die zijn jouw probleem, niet de zijne. Een Oekraïense medewerker met rugklachten bikkelde maar door.”
– Robin Visser, Talent manager bij Raaak Personeel

Robin Visser, Talent manager bij Raaak Personeel

Zomaar terug naar huis?

Marie-Louise weet dat de meeste Oekraïense vluchtelingen naar huis willen als de oorlog voorbij is. Ze aarzelen soms met het ondertekenen van hun contract, omdat ze vaak niet weten of ze zomaar kunnen stoppen, maar dat is juist het voordeel van uitzendwerk. Robin heeft ondervonden dat de thuissituatie een gevoelig onderwerp is. Een Oekraïense man volgt een taalcursus en gaat zijn rijbewijs halen. Hij wil niet terug omdat hij zijn land corrupt vindt en wil met zijn gezin hier gaan wonen. Yoeri van WSP Midden-Brabant weet dat Oekraïense vluchtelingen in Nederland bescherming krijgen door de Richtlijn Tijdelijke Bescherming van de Europese Unie. Eventueel toekomstige regelgeving is momenteel nog niet duidelijk.

“Oekraïners weten soms niet of ze zomaar kunnen stoppen met het werk als de oorlog voorbij is en ze naar huis willen, maar dat is juist het voordeel van uitzendwerk.”
– Marie-Louise Schoenmakers, HR-manager bij Dutch Bakery

Werk brengt afleiding

Marie-Louise weet hoe belangrijk het is om te werken: “Werk brengt ritme en dagbesteding , het brengt afleiding.” Yoeri vult aan dat hij een paar keer in de opvanglocatie is geweest: “Ondanks dat iedereen zijn best doet, word je echt niet gelukkig van daar de hele dag zijn.”

WSP als vraagbaakEen andere barrière blijkt het openen van een bankrekening te zijn. Het leefgeld krijgen ze op een betaalkaart, dus geen lopende rekening. De rol van WSP is om vragen van uitzendbureaus op te pakken, bijvoorbeeld over een bankrekeningnummer voor het salaris. Dat is een steeds terugkerend probleem. Sommige banken zijn daar verder mee, zoals de Rabobank, die de regels heeft versoepeld. Yoeri van WSP: “Je kunt het zo gek niet bedenken, de vragen die ik krijg en uitzoek. Ik bel met het ministerie en heb alle Nederlandse banken al aan de lijn gehad. Soms stokt het omdat het nog niet kan.” Jorien waardeert deze rol van WSP: “Als wij vragen hebben, kunnen we die bij WSP neerleggen.”

“Als wij vragen hebben, kunnen we die bij WSP neerleggen.”
– Jorien Dumoulin, accountmanager bedrijven bij gemeente Waalwijk

Jorien Dumoulin, accountmanager bedrijven bij gemeente Waalwijk

De kandidaat centraal

Jorien van gemeente Waalwijk heeft onderzoek gedaan naar geschikte uitzendbureaus om Oekraïners te werk te stellen. Welk bureau kent een diversiteit aan vacatures en kijkt vanuit de kandidaat? Raaak Personeel heeft als slogan ‘Bij ons staat de kandidaat centraal’ en Jorien kwam er algauw achter dat dit niet gelogen is. Jorien: “Tegen mij werd gezegd: ‘Ja maar, Jorien, nu heb je maar één uitzendbureau geselecteerd.’ Daarop antwoordde ik dat ik de Oekraïense vluchtelingen niet naar tien bureaus kan sturen. Door het vanuit één bureau te organiseren krijgen zij alle aandacht en begeleiding die zij nodig hebben. In Waalwijk zijn ongeveer 70 vluchtelingen, waarvan we er 30 in beeld hebben die willen werken.” Yoeri: “In Tilburg gaan we richting 500 Oekraïense vluchtelingen.” Robin: “We hebben Raaak Talent opgericht voor kandidaten waarvoor we een stap extra zetten om een plaatsing te regelen. Ik voel me heel verantwoordelijk en ga met ze mee op pad.” Jorien vult aan dat de gemeente een tolk regelt die fulltime tot de beschikking van Raaak staat. Jorien: “Je doet wat je kunt om het te regelen.”

“Ik voel me heel verantwoordelijk en ga met mijn mensen mee op pad. Ik krijg energie van de meer intensieve begeleiding.”
– Robin Visser, Talent manager bij Raaak Personeel

Mensen met wat meer bagage

Het lijstje met bedrijven waar Oekraïense mensen kunnen gaan werken, is niet lang. Veel ondernemers zeggen ‘laat maar komen’, maar op het moment dat het zover is, blijkt er van alles bij te komen kijken en haken ze toch af. Marie-Louise waardeert de extra stappen van Robin: “Dat is de toegevoegde waarde van Robin. Hij doet de moeite om mensen mee te nemen, te begeleiden in het voortraject en mee te gaan naar de rondleiding bij Dutch Bakery.” Robin reageert: “Het is super dankbaar werk. Ik krijg energie van de meer intensieve begeleiding.” Jorien: “Ik vind het echt mooi van Marie-Louise dat ze mensen een kans geeft. Er staan mensen op de werkvloer met wat meer bagage, dat moet je willen en kunnen.” Robin: “Het is maatwerk. Het past niet helemaal dus je kijkt hoe je het passend kunt maken.”

“De Oekraïense medewerkers zijn heel gemotiveerd, hebben een goede arbeidsethos en een positieve houding. Ze zien het werk, zijn netjes en altijd op tijd.”
– Marie-Louise Schoenmakers, HR-manager bij Dutch Bakery

Marie-Louise Schoenmakers, HR-manager bij Dutch Bakery

Tekst: WSP Midden-Brabant
Fotografie: Buro Werktuig

WSP Midden-Brabant