Bij MOMMERS projectmontage spenderen ze relatief veel tijd aan het welzijn van de medewerkers. Dat resulteert in een hecht team, de mensen staan voor elkaar klaar en zij communiceren open en eerlijk met elkaar. “Goed werkgeverschap zit in ons DNA. Als je sociaal bent naar je mensen, dan krijg je het ook terug. Je staat voor elkaar klaar. Je haalt er (meestal) uit wat je er in stopt. Ik vind het tof als een clubje monteurs een jaar of drie bij elkaar blijft omdat ze het leuk hebben met elkaar. Dat geeft ons voldoening. En hoe langer je bij elkaar blijft, hoe beter de kwaliteit wordt. Zo kunnen we met dezelfde mensen meer presteren op een leuke manier”, vertelt Rob Mommers eigenaar van MOMMERS projectmontage in Tilburg.
Mommers Projectmontage verzorgt trajecten van project- en kantoorinrichtingen waarbij meubilair uit het midden en hoog segment gemonteerd wordt. Dit kunnen zij doen vanaf de goederenontvangst tot aan het gebruiksklaar monteren en opstellen bij de eindklant. De monteurs en hulpmonteurs werken dagelijks in teams onder leiding van een ploegleider.
“Enkele jaren geleden zijn we via via in contact gekomen met WSP Midden-Brabant. De aanleiding hiervoor was een gesprek over het aannamebeleid van MOMMERS en het moeilijk kunnen vinden van het juiste personeel”, vertelt Rob Mommers. “Sindsdien helpt WSP Midden-Brabant ons met de werving van kandidaten met een afstand tot de arbeidsmarkt en geven zij advies op personeelsvlak. Zo hebben we een tijdje terug gesproken over het verbreden van de doelgroep om zowel vanuit gemeenten in de regio als UWV te zoeken naar geschikte kandidaten. Het is een lastige tijd om aan technisch personeel te komen.”
Wanneer er behoefte is aan nieuw personeel, dan neemt Peter Nebbeling, co-owner bij MOMMERS projectmontage, contact op met WSP adviseurs Rob van Eekert en Yoeri Pennings. “Wij doen de voorselectie, hebben vaak al een eerste gesprek gehad en daardoor hebben we een goed beeld van een kandidaat”, vertelt Rob van Eekert. “Als we een geschikte kandidaat hebben gevonden volgt er een gesprek bij MOMMERS en wordt er een meeloopdag afgesproken. Zo kunnen zowel MOMMERS als de kandidaat ervaren of het gaat werken. Als het voor MOMMERS niet gaat werken, dan laten zij dat direct weten aan ons.” Peter: “We werken op een fijne en vertrouwde manier samen met WSP Midden-Brabant. We zijn heel open naar elkaar en ik kan goed aangeven waarom iemand bijvoorbeeld niet zou passen bij MOMMERS. Daarvoor is dan altijd begrip vanuit WSP.”
Sinds de start van de samenwerking zijn er zes kandidaten gestart bij MOMMERS. “Vaak beginnen we met een maand proefplaatsing om van beide kanten te kijken of het bevalt”, vertelt Rob Mommers. “Men moet wel technisch inzicht hebben en snappen wat de bedoeling is. Anders kun je hier niet werken. Zo is Antonio hier begonnen als hulpmonteur en al doorgegroeid naar monteur. Hij doet veel projecten in Engeland en wat nu een hype is geworden zijn pods, geluidsdichte werkruimtes. Daarvoor heeft hij een opleiding gevolgd in Wales. Het is heel precies werk, alles moet passen en daarna moet het getest worden. En nu plaatst hij pods in kantoortuinen waarvoor hij door heel Europa reist.”
Peter: “En kandidaten blijven ook hangen. We zijn een kleinschalige organisatie en persoonlijk zeer betrokken bij onze medewerkers. Kandidaten die een wat grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben krijgen hier echt de kans om weer aan de slag te gaan. Wij zorgen ervoor dat ze zich hier thuis voelen. Ze kunnen zich in een fijne omgeving ontwikkelen. Daar investeren we veel in. Uiteindelijk moet de balans natuurlijk ook goed zijn. Het moet wel een werkbaar model blijven. Daarnaast vergt het ook best wel veel van de ploegleiders, dus die gaan de Harrie-training volgen.” “Maar soms werkt het niet”, vult Rob Mommers aan. “Eén van de kandidaten gaf aan alleen mee te lopen en alléén te doen wat hem gevraagd werd. Verder hoefden we van hem niets te verwachten. Naar deze mensen zijn we dus niet naar op zoek, men moet wel willen aanpakken en gemotiveerd zijn.”
Yoeri Pennings heeft al twaalf jaar ervaring met bemiddeling in de techniek, maar kan de vinger er nog niet op leggen wanneer iets succesvol is of niet. “Het is gewoon proberen. Iemand kan een heel mooi verhaal vertellen wat in de praktijk niet blijkt te kloppen. Terwijl iemand met een matig CV ineens super goed gaat als je die laat beginnen.”
Men start altijd als hulpmonteur bij MOMMERS. Op de eerste dag loopt de nieuwe medewerker mee met de planners, leert de producten kennen en er wordt verteld wat hij kan verwachten. Vervolgens wordt hij gekoppeld aan een projectleider waar hij een aantal dagen mee op pad gaat. Daarna wordt hij pas in een team geplaatst en begint het echte werk. Rob Mommers: “Een hulpmonteur doet eigenlijk niet meer als verhuizen, sjouwen, zorgen dat het meubilair naar binnen komt, de emballage eruit gaat en soms wat licht montagewerk. Je kunt dan al snel zien of iemand het in zijn vingers heeft. Mensen die graag monteur willen worden die gaan echt als de brandweer, maar er zijn ook mensen die hier een jaar zitten en dan weer iets anders gaan doen.”
Een kandidaat die als hulpmonteur bij MOMMERS aan de slag gaat moet twee rechter handen hebben, in teamverband kunnen werken en goed kunnen communiceren, zowel naar de klant als onderling in het team. Rob Mommers: “Ferry is een goed voorbeeld van een hulpmonteur die over juiste eigenschappen beschikt waardoor hij relatief snel succesvol is. Hij kan goed communiceren, blijft rustig, luistert goed naar de klant en naar zijn collega monteurs en neemt de informatie goed in zich op.” Peter: “Je moet wel handig zijn en een beetje technisch inzicht hebben.” “Ferry had niet specifiek een technische achtergrond, maar gezien zijn verhaal dacht ik nou dat zou wel eens een match kunnen zijn. Ook vanwege de beschermende omgeving die wij hier bieden”, vult Rob Mommers aan.
MOMMERS vertelt dat zij meer bereiken bij de mensen door een sociaal bedrijf te zijn. Peter: “Soms zitten mensen niet lekker in hun vel of hebben persoonlijke problemen. Dan bieden we aan om op onze kosten een aantal sessies te volgen bij SenseZorg. Wanneer ze dan een stukje persoonlijke begeleiding hebben gehad en bij ons terug komen merk je meteen dat ze een stuk beter in hun vel zitten en weer door kunnen. Dat vinden wij heel belangrijk, dus dat betalen we zelf en daar onderscheiden we ons in. We hebben geen groot verloop hier. Vorig jaar zijn er wel twee zeer ervaren monteurs gestopt waarvoor het werk fysiek te zwaar werd. Dat deed wel even zeer om de ervaring van deze mannen te moeten missen.” Rob Mommers: “MOMMERS is een fijn sociaal nest waar men in belandt. Werken bij ons geeft de medewerkers rust, regelmaat en structuur. Wij doen veel voor onze medewerkers, maar we moeten wel waken dat we niet teveel ellende van andere mensen op de nek nemen. Ik ben daar namelijk een kei in! Het moet wel rendabel blijven.”
“Op dit moment is het echt ontzettend moeilijk om aan gekwalificeerd personeel te komen. We hebben al tijden functies open staan waar nauwelijks op wordt gereageerd”, zegt Peter. “Samen met WSP gaan we kijken hoe we deze functies op kunnen vullen. Daar komen we wel uit.” Yoeri: “Het is op dit moment echt lastig om aan kandidaten te komen voor de technieksector. Maar door de warme contacten met de organisaties die onder WSP vallen, hebben we wel een goed beeld van de arbeidsmarkt en kunnen we elkaar versterken.”
Tekst: WSP Midden-Brabant
Afbeelding: WSP Midden-Brabant