Een duurzame werkplek via The Colour Kitchen

Dankzij intensieve begeleiding krijgt het zelfvertrouwen van deelnemers een boost

Naam: Arie van Diggele, programmadirecteur
Bedrijf: The Colour Kitchen
Sector: Zakelijke dienstverlening
Dienst: Sociaal ondernemen

We zitten in het koffie- en lunchcafé van Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg, waar vandaag Yiorgos en Claudy bij The Colour Kitchen aan het werk zijn. Anne-Marie Pel, jobcoach van The Colour Kitchen trakteert ons op arretjescake want ze is vandaag, dinsdag 11 oktober 2022 jarig! We spreken haar en programmadirecteur van The Colour Kitchen Arie van Diggele over sociaal ondernemen. WSP-adviseurs Sander Lagarde, accountmanager, en Yvette Daamen, werkmakelaar, vullen aan.

Diversiteit op de werkvloer

The Colour Kitchen is een sociale onderneming in de horeca en catering, die nu al 14 jaar bestaat. Het oorspronkelijke idee was om integratie te bevorderen, zowel op de werkvloer als bij de gasten. Op de werkvloer lukte dat goed, maar bij de gasten niet. Het bleek dat veel mensen uit andere (eet)culturen mensen thuis uitnodigen. Op de werkvloer werkte de integratie heel goed.

Instroomlocatie Fontys Hogeschool voor de Kunsten

De eerste locatie van The Colour Kitchen opende in Amsterdam en daarna werd een restaurant in Utrecht geopend, “onze bakermat”, aldus Arie. The Colour Kitchen is partner van Compass Group Nederland en is naast het restaurant in Utrecht, uitgegroeid tot een organisatie met bedrijfscatering, waarvan 7 locaties in eigen beheer. In Tilburg is The Colour Kitchen in partnerschap met Compass op meerdere locaties te vinden. Samen leiden zij mensen uit de doelgroep op en laten ze door- en uitstromen naar een betaalde baan, waaronder de restaurants op de diverse locaties van Fontys. Het café van Fontys Hogeschool voor de Kunsten is een instroomlocatie voor kandidaten.

 

“Ik zie dat als het succes van dit traject, dat er veel ruimte en tijd is voor begeleiding.”
– Yvette Daamen, werkmakelaar WSP Midden-Brabant

 

V.l.n.r. Arie van Diggele (The Colour Kitchen), Anne-Marie Pel (The Colour Kitchen), Sander Lagarde (WSP Midden-Brabant) en Yvette Daamen (WSP Midden-Brabant)

 

Het einddoel is duurzaam werk

Werknemers beginnen bij de instroomlocatie van The Colour Kitchen met een oriëntatieprogramma van 2 maanden. Ze beginnen op deze laagdrempelige werkplek en er wordt met ze gesproken over waar ze nu staan en welke stappen ze verder willen zetten. Als ze niet bij The Colour Kitchen passen, wordt meegedacht wat wel zal passen. Arie: “Na 2 maanden hebben we een schat aan informatie, die WSP ook kan gebruiken.” In kleine stapjes worden mensen begeleid naar duurzaam werk, het einddoel. The Colour Kitchen streeft ernaar iemand na de Basics van 2 tot 6 maanden, uit te plaatsen naar betaald werk. Ook daarna gaat de begeleiding nog door, het programma duurt na de Basics nog 6 tot 12 maanden.

 

“Deelnemers leren dat ze zichzelf mogen zijn, hun twijfels mogen delen, mogen oefenen en fouten maken.”
– Arie van Diggele, programmadirecteur The Colour Kitchen

 

Arie van Diggele, programmadirecteur The Colour Kitchen

 

Je mag fouten maken

Arie: “De gasten hier – studenten en medewerkers van Fontys – zijn over het algemeen heel ruimdenkend, maar ze verwachten wel kwaliteit.” De werknemers werken met een getrainde praktijkbegeleider en een jobcoach. Arie vertelt dat de praktijkbegeleider iedere werkdag contact heeft met de deelnemer en dat de jobcoach er op vaste momenten in de week is. De praktijkbegeleider is speciaal getraind en heeft een leermeester opleiding gevolgd. Ze spreken iedereen, want ook de mensen die geen aandacht vragen, hebben aandacht nodig. Arie: “Ze leren dat ze zichzelf mogen zijn, hun twijfels mogen delen, mogen oefenen en fouten maken.” Het werkt goed dat ze meteen in de echte praktijk werken, waar ze complimenten van echte gasten krijgen en leren zich staande te houden in de werkdruk.

 

“Ik word hier serieus genomen.”
– Claudy, medewerker The Colour Kitchen

 

Claudy, medewerker The Colour Kitchen

 

Claudy

Claudy werkt sinds februari voor The Colour Kitchen. Eerst met behoud van uitkering en in juni kreeg zij een contract. Ze is bezig met een interne opleiding via Praktijkleren, in samenwerking met de Rooi Pannen. Haar doel is de praktijkverklaring voor Medewerker fastservice niveau 2. Ze werkt achter de counter, maakt koffie, maakt schoon en zorgt ervoor dat alles er netjes uitziet. Claudy, lachend: “En ik zorg voor een zo hoog mogelijke omzet.” Claudy begint er nu in te komen, maar in het begin was het zoeken voor haar. Ze werkte eerst in de keuken, waar ze broodjes smeerde en nu werkt ze aan de counter, in het zicht van de gasten. Ze vindt de afwisseling leuk en vindt het “hartstikke fijn” om aan het werk te zijn. Claudy: “Yvette heeft mij echt wel goed geholpen.” Eerder ervaarde Claudy met de gemeente dat ze nog niet aan het werk kon. Claudy: “Dat motiveert niet. Ik werd niet serieus genomen en nu wel. Ik heb hartstikke leuke collega’s, we gunnen elkaar alles, helpen elkaar en hebben een goede samenwerking.”

 

“Werk verrijkt je wereld. Iedereen, beperking of niet, wil meedoen.”
– Anne-Marie Pel, jobcoach The Colour Kitchen

 

Geduld, begrip en tijd

Natuurlijk gaat er ook het nodige wel eens mis, dat hoort erbij. De werknemer gaat dan met de jobcoach in gesprek: waar komt de stress vandaan? Bij The Colour Kitchen is veel meer ruimte om iemand te begeleiden dan in reguliere bedrijven. Sander: “Zeker nu op veel plekken een personeelstekort is, is er weinig ruimte en tijd om mensen echt goed te begeleiden.” Laatst had een deelnemer het wel naar haar zin, maar zij had een afwezige blik in haar ogen. Anne-Marie: “Dan ga ik als jobcoach het gesprek aan. Wil je dit echt of heb je het gevoel dat het moet vanuit de gemeente?” Iemand die een uitbarsting had, wordt ook apart genomen voor een gesprek en bleek drie nachten niet te hebben geslapen. Yvette: “Ik zie dat als het succes van dit traject, dat er veel ruimte en tijd is voor begeleiding. Yvette: “Bij een reguliere werkgever is er vaak minder tijd om werkzoekenden goed in te werken. De verwachtingen zijn dan te hoog, en dat leidt snel tot het beëindigen van de samenwerking.”

 

Jobcoach Anne-Marie Pel (l) en WSP accountmanager Sander Lagarde (r)

 

“Zeker nu op veel plekken een personeelstekort is, is er weinig ruimte en tijd om mensen echt goed te begeleiden.”
Sander Lagarde, accountmanager WSP

 

Benoemen wat goed gaat

Arie: “We zijn tegen onze deelnemers altijd open over wat we zien: waar ze goed in zijn en wat minder goed gaat, en gaan daar het gesprek over aan.” Sander vult aan dat er altijd een oorzaak achter het gedrag zit. Anne-Marie: “Vanuit mijn rol als jobcoach benoem ik vooral wat wel goed gaat.” Arie beaamt dit: “We werken met mensen die nog niet heel veel succeservaringen hebben opgedaan. Hun zelfvertrouwen kan wel een boost gebruiken.” Bij The Colour Kitchen kunnen ze zelf ook richting aan hun ontwikkeling geven. De begeleiding is bij The Colour Kitchen intensief, wat zorgt voor een zachte landing en de focus ligt op een duurzame plaatsing.

 

“Vaak hebben deze deelnemers alleen maar negatieve werkervaringen. Ik benoem vooral wat wél goed gaat, zodat ze positieve ervaringen opdoen en hun zelfvertrouwen een boost krijgt.”
– Anne-Marie Pel, jobcoach The Colour Kitchen

 

Jobcoach Anne-Marie Pel van The Colour Kitchen

Yiorgos

Deelnemer Yiorgos vindt het werken bij the Colour Kitchen “rustig en leuk”. Hij werkt er nu anderhalve maand en pakt broodjes in, serveert soep, maakt de keuken schoon en “nog veel meer dat ik nu vergeet te vertellen”. Hij vindt de werkzaamheden en de collega’s leuk. Yiorgos: “Ik heb niks te klagen.” Zijn doel is om werkervaring op te doen in de keuken. Hij droomt van een eigen zaak in de horeca, een restaurant of een afhaalrestaurant. Hij heeft een oom met een restaurant in Griekenland voor wie hij over een aantal jaar wil gaan werken om meer ervaring op te doen.

 

Yiorgos, deelnemer The Colour Kitchen

 

Samen inclusie invullen

De samenwerking tussen WSP Midden-Brabant en The Colour Kitchen begon ruim een jaar geleden, net voor de zomer van 2021. Compass Group had een aanbesteding gewonnen voor de horeca/catering binnen Fontys. De in het voorstel opgenomen Inclusiviteit ambitie wilde The Colour Kitchen samen met WSP invullen. Sander: “Eerst wil WSP meer weten: hoe ziet de opdracht eruit, hoe zit het met de financiën, wie zijn de mensen? Ook hebben we met een beleidsmedewerker van de gemeente Tilburg om tafel gezeten.” Sander is accountmanager en houdt zich bezig met de contracten. Yvette is werkmakelaar en draagt kandidaten voor die bij The Colour Kitchen passen.

 

“Luister goed naar de motivatie, iedereen wil graag iets bijdragen en meedoen.”
– Yvette Daamen, werkmakelaar WSP Midden-Brabant

 

Kandidaten

Yvette: “Kandidaten moeten wel enige affiniteit hebben met het vakgebied en het niet erg vinden om gastcontact te hebben. Eerst maak ik kennis met ze op ons kantoor en als ze me geschikt lijken, stel ik ze voor aan The Colour Kitchen. Vervolgens hebben we een gezamenlijk kennismakingsgesprek.” Sander vertelt dat voor kandidaten die nog niet goed weten wat ze willen, het Rangeerterrein een beter passende optie is. Daar volgen kandidaten een oriëntatieprogramma om erachter te komen of werk in de vrijetijdssector bij hen past.

 

“Het is prettig dat Praktijkleren een maatwerktraject is omdat je zo kunt inspelen op het niveau en het ontwikkelpotentieel van de kandidaat.”
– Sander Lagarde, accountmanager WSP Midden-Brabant

Jobcoach Anne-Marie Pel (l) en WSP accountmanager Sander Lagarde (r)

Geen drempels met Praktijkleren

The Colour Kitchen heeft voor het opleiden van kandidaten middels Praktijkleren een samenwerking met de Rooi Pannen. De Rooi Pannen legt de focus op wat je laat zien. Een deelnemer die gewend is om een groot huishouden te managen, liet in no time (3 maanden in plaats van 2 jaar!) zien dat ze de nodige vaardigheden beheerst. Ze hoeft geen theorie te doen en doet alleen het praktijkgedeelte. Nu gaat ze voor niveau 2. Arie: “Ik ben blij dat we op deze manier mensen waarderen, op wat ze kunnen, zonder drempels. Het geeft haar een boost en je voorkomt de wellicht ongemakkelijke situatie dat zij als moeder in dezelfde klas zit als haar dochter.” Sander geeft nog aan dat het prettig is dat Praktijkleren een maatwerktraject is omdat je zo kunt inspelen op het niveau en het ontwikkelpotentieel van de kandidaat.

 

“Ook de mensen die geen aandacht vragen, hebben aandacht nodig.
– Arie van Diggele, programmadirecteur The Colour Kitchen

Programmadirecteur Arie van Diggele van The Colour Kitchen

 

Jobcoach draagt bij aan betere communicatie

Fontys Hogeschool voor de Kunsten is nadrukkelijk betrokken bij de mensen van The Colour Kitchen. De facilitair manager is een vooruitgeschoven post, hij komt dagelijks binnenlopen. Arie: “We treffen het met hem, hij heeft hart voor onze doelgroep. Hij denkt actief mee en dat is niet vanzelfsprekend.” Anne-Marie: “De praktijkbegeleider, Claudia, kan goed praktische zaken uitleggen op het gebied van horeca/catering. De rol van jobcoach kan bijvoorbeeld zijn om de communicatie tussen praktijkbegeleider en deelnemer te verbeteren. Dan geeft de jobcoach bijvoorbeeld aan: ‘gebruik bij deze deelnemer minder woorden en doe het vooral voor’.”

Werk verrijkt je wereld

Arie: “Als mensen de kans krijgen om zichzelf te laten zien, doen ze dat ook. Je weet pas of iemand klaar is voor een betaalde baan, als je diegene ook de kans geeft op een echte werkplek. Anne-Marie: “Werk verrijkt je wereld. Iedereen, beperking of niet, wil meedoen.” Yvette: “Luister goed naar de motivatie, iedereen wil graag iets bijdragen en meedoen.”

Tekst: WSP Midden-Brabant
Foto’s: Buro Werktuig

WSP Midden-Brabant